MILLOIN?
  • Kielikoulutuksessa
  • Esiteltäessä opintojakso tai verkkomateriaali.
  • Taustoitettaessa kirjoitusta

Esim. lyhyt 1 minkirjoittajan haastattelu:

pyydä vaikka työtoveria/opiskelijaa haastattelemaan itseäsi

Kommentoitaessa
Äänellä kommentointi elävöittää vuorovaikutusta verkossa –Opiskelijat voivat olla halukkaita tekemään mp3-äänitteitä •Oppimispäiväkirja, ääniportfolio •Tekstiviesti voidaan korvata mp3:lla

__________________________________________________

Luettu teksti/kirjakieli toimii harvoin, ei kannata monotonisesti lukea tekstiä (paitsi iltasatua) 
Avainsanoihin perustuva puhekieli toimii
Omaa tuotantoprosessia voi turvallisesti harjoitella käyttämällä henkilökohtaista kansiota suljetussa ympäristössä (Optima, Moodle, BlackBoard, intra)

___________________________________________

PODCASTING
 
Oikeastaan Podcasting on enemmän kuin tietty tekninen ratkaisu tai äänitteiden tekemistä, jakamista ja kuuntelemista. 
Sitä voidaan pitää suhtautumistapana.
Lähtökohtana on tällöin yksinkertaisuuden vaaliminen, pelkistäminen ja mallintaminen.
Podcasting on pelkistettyä viestintää ja siksi opetuskäytössä mainio instrumentti. Yksinkertainen lyhyt mp3 on pelkistetty Podcasting.
 
Virallisen määritelmän löydät linkistä:
 

Lisälinkkejä:

http://kehittaminen.turkuamk.fi/mkantola/podcasting/podcasting_links.htm

http://gigavox.com/

http://www.jasonvanorden.com/

http://mp3.ramedia.fi/